woensdag 31 oktober 2007

Spruitjes!

Vorige week ben ik een paar dagen naar mijn ouders geweest. Dat was weer ouderwets genieten want mijn moeder had niet alleen een pan draadjesvlees die de hele dag stond te pruttelen, maar ze had ook lekkere verse spruitjes gemaakt. Jaaaa er zijn weer volop spruitjes, en spruitjes zijn zo fijn, je kan er zoveel mee en het is zo makkelijk!



Spruitjes met amandelen

500 gram spruitjes
1 gesneden rode ui
2 teentjes knoflook
een paar blaadjes basilicum
1 theelepel rodewijn azijn
3 eetlepels gehakte amandelen

Maak de spruiten schoon was ze en kook ze in een pan met een beetje water en zout in ongeveer 12 minuten gaar. Giet de spruitjes af.
Bak in een koekenpan of wok de ui en de geperste of fijngenseden knoflook en voeg hieraan de gekookte spruitjes toe. Bak de spruitjes enkele minuten mee en voeg de azijn en basilicum toe. Bestrooi bij het serveren het gerecht met de gehakte amandelen.




Spruitjes met appel

500 gram spruitjes
2 appels, geschild en in plakjes
125 gram walnoten
beetje zout en peper
snufje kaneel

Kook de schoongemaakte spruitjes ca 15 min. Rooster in een koekenpan de walnoten. Halveer de gekookte spruiten en bak in een pan voor ongeveer 2 minuten de spruitjes, stukjes appel en walnoten. Voeg hieraan naar smaak nog zout, peper of kaneel toe.

En heb je nog meer trek in heerlijke verse spruitjes, neem dan ook eens een kijkje op http://www.spruiten.info/. Er zijn genoeg mensen die gruwelen van spruitjes, maar die hebben nog nooit lekker klaargemaakte spruitjes gegeten. Deze website is dan echt een aanrader!

1 opmerking:

Rietje zei

Oh, die spruitjes met Amandelen lijken me erg lekker!
Vraagje; dat draadjesvlees van je moeder; is het recept 'Klapstuk' op je blog hetzelfde? Of heeft je moeder een ander recept voor draadjesvlees? Mijn oma maakte het vroeger en ik vond het heerlijk...

Groetjes Rietje