woensdag 28 november 2007

Courgettes


In mijn ijskast liggen twee courgettes te verschrompelen, die zijn nog over van mijn verjaardag. Vanavond komt mijn vriend eten dus rarara wat zal ik eens op tafel zetten. Een blik op google bracht mij op een prachtige website: www.courgettes.nl tja er zijn nou eenmaal mensen die hun hand weten te leggen op zon welklinkende domeinnaam. Het zelfde vond ik toen ik draadjesvlees ging maken: www.draadjesvlees.nl. Gemak diet de mens. Andere domeinnamen zoals poffertjes, tomaat en lamsvlees zijn al geclaimd en staan voor wat de gek ervoor geeft tekoop... Big business kennelijk, ik denk dat ik maar snel www.stoofpeertjes.nl ga claimen voor iemand zijn hand daarop legt. Goed ik dwaal af, ik verwar mijn hobby teveel met mijn werk.

Courgettes dus. Daar ga ik vanavond iets mee maken. Hoewel het voor de hand ligt deze te gaan grillen nu ik voor mijn verjaardag een mooie cruesetgrillpan in de nostalgische oranje kleur van de pannenset van mijn moeder heb gekregen, doe ik dat lekker niet en maak ik er een soepje van. (Met mijn staafmixer die ik een paar jaar eerder voor mijn verjaardag kreeg)

COURGETTESOEP

2 courgettes
2 uien
scheutje olijfolie
1 teen knoflook
zout en peper
250 ml kippenbouillon, warm
1 eetlepel crème fraiche
tijm
peterselie
50 gr vers geraspte Parmesaanse kaas

Bereiden:
Snij de courgettes in blokjes en bak ze samen met de uien en de knoflook in een braadpan tot ze zacht zijn. Voeg zout, peper en de bouillon toe en laat het even doorkoken. Mix de boel met de staafmixer en voeg de tijm en peterselie toe. Strooi bij het serveren de kaas erover en wat creme fraiche (of magere kwark voor de slanke dennen) en eet de soep met roggebrood. (of een stuk worst voor mijn lieve carnivore vriend)

Variatietip: ook lekker met zalmsnippers erdoor!

Tijdens mijn zoektocht naar courgetterecepten kwam ik op de webiste van de Albert Heijn hét recept tegen om voor te schotelen als je je bezoek wil wegjagen: Mietaart met garnalen. Vooral het plaatje bedierf mijn eetlust:


Bij mij riep dit herinneringen op uit mijn nog zeer recente studententijd. Studenten hebben overal tijd voor behalve voor studeren en afwassen. Als we een keer mie aten of spagetti en dat weer een week, of twee op het aanrecht lieten staan, dan kwam het eruit als een zwerm aanelkaargeklitte pieren, zoals op deze foto.

2 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.