donderdag 15 november 2007

Vegetariër


Toen ik een jaar of 14 was, kreeg ik ineens last van principes. Ik demonstreerde tegen de kernproeven van Chirac op Mururoa, dwong mijn ouders tot het boycotten van Franse wijn, kreeg linkse sympathiën en werd vegetariër. Mijn moeder maakte gedwee van groente-vlees-aardappelen kost een groente-tofu/vleesvervanger/groente/tahoe-aardappelen schotel. Maar naarmate de wijsheid met de jaren kwam, verdwenen met de jaren ook mijn principes. We gingen nog steeds niet op vakantie naar Fankrijk, maar zo langzaam aan begon ik toch weer af en toe vlees te eten. Zeker tijdens mijn studententijd heb ik mijn vegetarische levensstijl maar aan de wilgen gehangen, en ik at gewoon wat de pot (of de frituurpan) schafte. Nu ik weer op mezelf woon, ben ik weer vagetariër: ik eet slechts af en toe vlees. Zeker na het zien van de documentaire Vette Honger steken mijn princiepes weer de kop op.

Overigens tot groot ongenoegen van mijn vriend, die regelmatig zijn bord inspecteert en constateert dat hij 'iets mist'. Tijd voor een paar recepten die op zichzelf al zo smaakvol zijn dat ook de grootste carnivoor niets mist.....


Vegetarische Moussaka

2 aubergines
1 rode ui
3 tomaten
olijfolie
sunufje zout en peper
1 teentje knoflook
1 theelepel verse tijm
1 eetlepel peterselie
500 gram aardappelschijfjes
1dl droge witte wijn
1 ei
2 dl yoghurt op kamertemperatuur
75 gr geraspte kaas

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Was de aubergines en snijd ze over de lengte in dunne plakken. bestrooi deze plakken met zout en laat dit 30 min. staan om het vocht er uit te laten trekken. Snijd de tomaat in stukjes en verwijder de zaadjes, snipper de ui en bak ze samen in de pan. Voeg knoflook, peper, tijm, peterselie, tomaten en de wijn erdoor en laat het mengsel even pruttelen.

Dep de plakken aubergines met een stukje keukenpapier droog en bak ze in hete olie aan beide kanten bruin en laat ze goed uitlekken.

Leg de aardappelschijfjes in de schaal en bedek deze met helft van de aubergines, verdeel het tomatenmengsel erover en dek het af met de rest van de aubergines. Klop het ei los, roer de yoghurt en de helft van de kaas erdoor. Schenk dit over de aubergines en bestrooi het met de rest van de kaas. Laat de schotel 30 minuten garen in de oven op 175 graden.



Pasta met spinazi en magor

Ook weer zo'n heerlijk studentengerecht....

Ingrediënten

200 gram verse tagiatelle
300 gram verse spinazie
150 gram magor (kaas)
1/2 bekertje crème fraîche (a 125 ml)
100 gram pijnboompitten (geroosterd)

Kook de tagiatelle volgens de gebruiksaanwijzing. Bak in een pan de spinazie ca 4 minuten en schep regelmatig om. Neem de spinazie uit de pan en hak deze grof. Snijd de kaas in blokjes en meng deze in de pan met de creme fraiche. Voeg daarna de spinazie weer toe. Laat het geheel nog 1 min. garen en voeg er naar smaak wat zout aan toe. Serveer de tagiatelle met de spinazie en strooi hierboven nog de geroosterde pijnboompitjes en wat peper.

Geen opmerkingen: