maandag 24 september 2007

Malva Pudding



Een tijd lang ben ik vrijwilliger geweest bij het Kinderkookkafé. Zoals de naam al doet vermoeden koken de kinderen in het kinderkookkafé. \Als liefhebber van zoete lekkernijen, doet het niemand verbazen dat ik daar graag mee hielp met de high tea feestjes. Weekenden achtereen bakte ik muffins, scones, cakejes, koekjes, schuimpjes en maakten we bonbons. Een meisje van een jaar of acht gaf haar verjaardagsfeestje en zei: 'ik wou dat ik jou was. Jij mag op iedereens feestje komen!' En zo voelde ik me ook!

Maar taart en koek was niet het enige dat uit de keuken van het Kinderkookkafé getoverd werd. Kinderen vanaf 8 jaar koken er ook heuse diners, een feestmaal met een thema dat ook door de kinderen met groots enthousiasme geserveerd wordt. Op een avond werd er Zuid Afrikaans gekookt. We maakte onder andere boboti en als toetje iets waar ik nog nooit van gehoord had: Malva Pudding.

Het is een heerlijk maar zwaar nagerecht dat de amerikanen hebben geadopteerd als Kerstgerecht. Mede dankzij Oprah is het gerecht de wereld over gegaan....

Ingrediënten

30 gram Boter
2 eieren
250 gram suiker
500 gram bloem
375 ml melk
45 gram abrikozenjam
1 scheutje azijn
10 gram bicarbonate of soda
5 gram bakpoeder
1 snufje zout

De saus:

1 blikje gecondenseerde melk (Friese Vlag)
250 gram boter
250 ml kokend water
250 gram suiker



Bereiden
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Meng de suiker en de boter. Voeg de eieren er één voor één aan toe. Voeg de bloem toe en roer goed door. Meng vervolgens de melk, jam, azijn, soda, bakpoeder en zout er goed doorheen. Giet het beslag in de ovenbestendige schaal (ik heb zelf een ronde souflé schaal gebruikt) en bak het ca. 45 minuten in een oven op 180 graden.

Verwarm alle ingrediënten voor de saus tot de boter gesmolten en suiker opgelost is. Haal de cake uit de oven en prik hierin met een satéprikker een aantal gaatjes zodat de saus goed opgenomen wordt. Giet vervolgens langzaam de saus over de nog warme cake. Zorg ervoor dat álle saus door de cake wordt opgenomen en laat deze even afkoelen. Serveer de pudding met custard en wat fruit.

NB dit nagerecht is niet erg fotogeniek. De bijgevoegde foto is afkomstig van de site van de zweedse Coop. Een betere foto is vrees ik niet mogelijk... Vers fruit maakt het plaatje wel af.

Geen opmerkingen: