vrijdag 14 september 2007

Pumpkin Pie



Dit jaar gaat de zomer naadloos over in de herfst. En nu het nog mooi licht is en toch al wat herfstkleuren hier en daar te zien zijn, voel ik me al helemaal herfst. Wellicht is het wat vroeg voor Pumpkin Pie, die eigenlijk bij een Amerikaanse thanksgiving hoort, maar bij het zien van heerlijke oranje pompoenen op de Albert Cuypmarkt kreeg ik er ineens helemaal zin in... herfst en taart!

Deze taart heb ik een paar jaar geleden voor het laatst gegeten. Het was kerst en ik besloot een lange week bij mijn zus in Chicago langs te gaan. Lekker naar de grote musea en langs de extravagante kerstetalages wandelen die de Windy City rijk is.... Ik had me vooraf niet bedacht dat die Windy ook een hele straffe snijdende windy was, die me met -17 graden om de oren sloeg. Maar binnen was het warm, met kaneelthee en heerlijke pompoentaart...


Bodem:

125 gr bloem
snufje zout
90 gr zachte boter in stukjes
2 tot 3 eetl. water

Vulling
500 g pompoen
150 g bruine basterdsuiker
2 dl slagroom
2 theel. kaneel
1 theel. gemberpoeder
½ theel. nootmuskaat
2 eieren
gehakte pecannoten

Verwaarm de oven voor op 220C
Meng de ingredienten voor het deeg en kneed deze tot een bal die je ca een half uur in de koelkast laat rusten.
Schil de pompoen en snij deze in blokjes (ca 2 cm). Kook deze voor ongeveer twintig minuten en laat ze goed uitlekken. Voeg de andere ingredienten hieraan toe en prak dit met de staafmixer of blender tot een gladde mousse. Roer hier op het laatst de noten doorheen.

Neem het deeg uit de koelkast en bekleed hiermee een springvorm of quicheschaal. Bak de pumpkin pie 15 min op 220C, zet de oven op 175C en laat de pie nog ongeveer 45 minuten rustig bakken.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb je recept gevolgd maar kreeg wel een behoorlijk natte vulling, zou je toch niet een beetje bloem toevoegen aan de vulling. om wat van het vocht op te vangen?>>
Groeten Jasper

Anoniem zei

Jasper, geen bloem toevoegen, maar:

Je hoeft de pompoen ook niet te koken. In de lengte doormidden snijden, zaadlijsten + vezels eruit en dan met het snijvlak naar onder ca. 45 min. tot 1,5 uur (tot de pompoen zacht is) op een bakplaat verwarmen op 175 graden. Zo komt er geen extra vocht in de pompoen.

De pompoen pureren in een foodprocessor en daarna de pompoenmoes uit laten lekken in een zeef/theedoek, tot het merendeel van het vocht eruit is.

Elke zei

Wat ook goed (en snel) werkt: in een (glazen) afgedekte schaal met bodempje water grote stukken pompoen 10-15 minuten op hoogste stand in de magnetron laten garen. De pulp daarna in een zeef scheppen en met de achterkant van een lepel zachtjes aanduwen. Je prakt zo de pompoen meteen tot moes en je laat hem uitlekken.

In ieder geval: erg lekker recept dit!

PS: Ik vind hem met 150 gram bruine basterdsuiker wel erg donkerbruin worden. Jammer van de mooie kleur van de pompoen. Ik neem 100 gram bruine en 50 gram witte basterdsuiker.

Lisanne zei

Ik heb nog nooit pumpkin pie gemaakt maar ik heb nog zo'n oranje ballon liggen waar ik niks mee weet dus dit weekend ga ik dit recept maken. Lijkt me heerlijk!

Sasje zei

Ik gril de pompoen altijd op 175 graden ongeveer 20 tot 30 minuten in de oven. Dan is hij helemaal gaar, goed te schillen en ontpitten en kan het makkelijk verwerkt worden (wel uitkijken voor te hete vingers)...
En niet te vochtig....