woensdag 15 augustus 2007

Bicarbonate of soda


In de meeste Engelstalige recepten komt het voor: bicarbonate of soda. Ook wel bekend als dubbel koolzure soda of baking soda. Het wordt onderandere gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel. Het is te koop bij de meeste toko's, van verschillende etnische achtergronden of bij een expatwinkel. Onder de naam zuiveringszout is het gewoon te koop bij drogist en apotheek. Ik dacht eerst wel: pff moet ik dat gaan kopen voor die ene theelepel... Maar het is eeuwig houdbaar en komt steeds weer in Engelse en Amerikaanse recepten terug. Goed dus om ergens achterin je keukenkastje te hebben staan!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat doet zuiveringszout eigenlijk in gerechten? Wat zou er gebeuren als je het weglaat?

Anoniem zei

Ja, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. En als het in bakpoeder zit, kun je dan niet gewoon ermee vervangen?

Unknown zei

Zuiveringszout houdt gevormd gas vast, bakpoeder vormt gas.

Trees zei

Volgens mij zorgt het ervoor dat gebak etc. waar het in gebruikt wordt langer goed blijft en misschien heeft het wel een soort rijsfunctie...

Anoniem zei

bicarbonate of soda (bos) gekocht in engeland achterop staat:
bos is a raising agent for use commonly in gingerbread, parkin and soda bread.

het is dus een rijsmiddel

Drew zei

Beetje laat, maar wilde toch even reageren. "Bicarbonate of soda" of natrium bicarbonaat is een ingrediënt van bakpoeder. Het reageert met zuur in je beslag/deeg en vormt CO2, koolzuurgas. Dit zorg voor bubbeltjes en dus "luchtigheid". Het heeft dus niet alleen dezelfde functie maar is vanuit een praktisch oogpunt ook gewoon hetzelfde.

Waarom het in recepten vaak expliciet genoemd wordt is mij een raadsel, gewoon een beetje meer bakpoeder gebruiken.

Anoniem zei

Als je gewoon bakpoeder gebruikt dan is (de taart bv.) niet luchtig genoeg.

Anoniem zei

je moet t altijd met een zuur gebruiken, anders rijst het niet. vandaar dus sinasappelsap, karnemelk of yoghurt in diverse recepten met baksoda. bakpoeder heeft t zuur er al bij. is veel duurder.

xkimselxx zei

Maar je kan het dus niet gewoon even in de supermarkt kopen? Ik wilde namelijk een bepaald soort muffins maken voor kerst van een engels recept, en dit is het enige ingredient dat ik niet heb.. Dus waar moet ik voor zoeken in nederlandse supermarkt?