dinsdag 28 augustus 2007

Clafoutis




Mijn voorliefde voor clafoutis ontstond ergens eind jaren tachtig, in de wijdse achtertuin van een romantisch Frans huis met witte luiken. De schommel in de tuin hing aan een grote oude kersenboom, die was overladen met zware dieprode kersen. Mijn aandacht voor de schommel verdween bij het proeven van het rijpe fruit. Met zoveel kersen ligt één recept voor de hand: Clafoutis. Het is sinds dien altijd een van mijn favorieten geweest, en toen ik erachter kwam hoe simpel het was de taart te maken, heb ik hem mijn gasten regelmatig voorgezet.

Hoewel ik door mijn eigen romantische herinneringen het liefst traditionele clafoutis limousin met kersen maak, is dit een recept dat zich bij uitstek leent voor talloze variaties. Denk bijvoorbeeld aan abrikozen of bosbessen. Ook lekker is de hartige clafoutis, waarvan het recept hieronder staat. Ook hier geldt weer dat eindeloze variaties mogelijk zijn. Wat ik ook een groot voordeel vind van deze taart, is de afwezigheid van boter, wat het een lichte, calorie-arme taart maakt. Zelfs de grootste lekkerbekken als ik moeten immers af en toe aan de lijn denken...

Clafous limousin

500 g kersen (vers ontpit of uitgelekt uit pot)
2 1/2 dl melk of karnemelk
75 g bloem
3 eieren
75 g suiker
1 zakje vanillesuiker
Een snufje zout

poedersuiker om te garneren

boter om in te vetten


Warm de oven voor op 190 °C, vet de quichevorm (ca 24 cm) in met boter. Verdeel de kersen over de bodem van de vorm Kersen over bodem van taartvorm verdelen. Klop in een kom de melk, bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en zout tot een luchtig beslag en schenk dit over de kersen in de schaal. Bak de taart 40 a 45 minuten in het midden van de oven. Serveer de taart warm met poedersuiker.


Hartige Clafoutis

Vulling:

3 gegrilde paprika's, in reepjes (uit een pot)
150 g haricots verts, gehalveerd
1 rode ui, in dunne reepjes
1 teentje knoflook, geperst
2 theelepels gedroogde Provençaalse kruiden
1 eetlepel olijfolie
75 g zwarte olijven gehalveerd
125 g zachte geitenkaas, in stukjes

Beslag:

3 eieren
125 g bloem
250 ml melk

Verwarm de oven voor op 175 °C. Kook de haricots verts in 3 min. beetgaar. Fruit in een koekenpan ui, knoflook en Provençaalse kruiden. Paprika, haricots verts en olijven door ui scheppen. Klop de eieren, bloem en melk tot een schuimig beslag. Dun laagje beslag in quichevorm schenken en in midden van oven in ca. 10 min. laten stollen. Neem de vorm uit de oven en verdeel het groentemengsel en de geitenkaas over de deegbodem schenk de rest van het beslag eroverheen. Bak de taart 40-45 min.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hiya very cool web site!! Man .. Excellent .. Wonderful .
. I will bookmark your website and take the feeds additionally?
I am glad to search out a lot of helpful info right here within the
submit, we need work out more techniques on this regard, thanks for sharing.
. . . . .

My web-site ... acoustic guitar chords for beginners

Anoniem zei

electronic cigarettes, ecigarette, electronic cigarettes, best electronic cigarettes, best electronic cigarette, e cigarette

Anoniem zei

electronic cigarette starter kit, ecig forum, e cigarette reviews, electronic cigarettes reviews, e cigarette, e cigarette