donderdag 23 augustus 2007

Say Cheese!



Heerlijk! Cheesecake! Het is alweer een paar maanden terug dat ik bij een Starbucks in Washington voor het laatst een heerlijk romig stuk van deze Amerikaanse klassieker voorgeschoteld kreeg. In de VS begrijpen ze wat lekkere taart en cake is. Er zijn genoeg Starbucks achtige koffietentjes, en zelfs bij boekwinkel Borders staat een vitrine met aanlokkelijke goudgele punten cheesecake en dikke plakken geglazuurde carrot cake. Na in Amerika het kunstje te hebben afgekeken, ben ik thuis aan de slag gegaan om zelf de perfecte cheese cake te maken. Ik moest wat sleutelen aan het recept, want roomkaas, slagroom en boter zijn mij wat te vet. En een bodem van bastognekoeken was toch iets te overheersend. Uiteindelijk kwam ik tot een goed compromis.

Cheesecake

1 pak Country Cookies (AH)
200 gram zachte boter
200 gram basterdsuiker
2 1/2 zakje vanillesuiker,
4 eieren
1 afgestreken eetlepel bakpoeder,
100 gram custard,
800 gram magere kwark
1 eetlepel citroensap

Verwarm oven voor op 170 graden. Bekleed de onderkant van de springvorm met bakpapier en vet de randen in met boter.

Smelt 50 gram van de boter. Doe de koekjes in een zak en sla ze met een deegroller fijn. Meng de boter met de koekjes en druk deze aan op de bodem van de springvorm. Zet de vorm met de bodem in de koelkast.

Roer de rest van de boter in kom romig en vermeng met suiker. Klop een voor een de eieren erdoor en voeg daarna de overige ingrediënten toe. Stort massa op koekbodem. Bak de taart in 40 minuten in midden van oven goudbruin.

Laat de taart in de oven met de deur open afkoelen en zet deze daarna minstens 3 uur in koelkast.

Wat ik als topping zal kiezen weet ik nog niet, fruit ziet er wel heerlijk uit!

Geen opmerkingen: