maandag 19 november 2007

Jarig!!



Nee vandaag nog niet, woensdag ben ik jarig. En ik ben er zo eentje die al dagen van te voren blij als een kind aan iedereen vertelt dat ze bijna jarig is. En op mijn verjaardag eet ik natuurlijk mijn lievelingskostje. Spruitjes met suddervlees. En dat suddervlees kan ik natuurlijk niet de avond van mijn verjaardag in elkaar draaien, dat heb ik gister al lekker laten pruttelen.

Draadjesvlees met pruimen

voor 10 personen
25 gr boter
400 gr gedroogde pruimen (geweld en ontpit)
1,5 kg magere runderlappen in blokken
200 gr spekblokjes
zout
peper
3 rode uien (gesnipperd)
3 gewone uien (gesnipperd)
5 tenen knoflook
4 laurierbladeren
12 kruidnagels
4 takjes tijm
1 scheut rode wijn azijn
2/3 fles rode wijn
1/2 eetlepel koek- en speculaaskruiden


Verhit de boter in een grote braadpan en bak daarin de uien glazig. Voeg daarna de in stukken gesneden runderlappen en spekjes toe. Bestrooi met zout en bak de knoflook even mee, daarna de specerijen. Als het vlees gaar is, giet de wijn erbij en eventueel nog een kop water. Breng aan de kook en stoof het vlees met het deksel op de pan zachtjes gaar in ruim 2 uur. Voeg daarna de pruimen toe. En laat het geheel nog een uurtje pruttelen (of in mijn geval: een paar dagen laten staan tot ik echt jarig ben).

Bij dit heerlijk geurende verjaardagsgerecht serveer ik spruitjes met amandelen (zie eerder artikeltje), zoete aardappelen, aardappelen in de schil en een ovenschotel van courgette.


Courgette ovenschotel (bron: ah.nl)
(10 personen)

3 courgettes
5 rode uien in ringen
3 takjes tijm
2 takjes rozemarijn
4 teentjes knoflook,
1 blikje zwarte olijven
8 eetlepels olijfolie
4 eetlepels citroensap

Verwarm de oven voor op 200 ºC. Courgette en ui in dunne plakjes snijden. In ingevette ovenschaal courgette en ui om en om en dakpansgewijs in rijen rangschikken. Takjes tijm en rozemarijn in kleinere stukken knippen en tussen groenten steken. Knoflook en olijven erover verdelen. Olie en citroensap over groenten sprenkelen. Gerecht met zout en peper bestrooien en schaal met aluminiumfolie afdekken. In midden van oven groenten 30 min. bakken. Folie verwijderen en groenten in nog 15-20 min. bruin laten kleuren.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik zou willen dat ik op je verjaardag was om dit heerlijke gerecht te mogen proeven!

Levine zei

Beetje laat......maar alsnog VAN HARTE GEFELICITEERD :-)).