dinsdag 27 november 2007

Tulband



Ik heb al vaak genoeg opgeschept over de kookkunsten van mijn moeder. Maar ook mijn moeder had een moeder die kon koken. Het menu van oma was wat beperkt, en bestond uit worstjes of gehaktballen, gekookte aardappelen en peultjes uit opa's moestuintje. Heel af en toe bakte ze de lekkerste en dunste pannenkoeken in een grote gietijzeren koekenpan. Als toetje kregen we dan ijs, met een flinke scheut bruine likeur.

Mijn opa en oma woonden in Doesburg. Als mijn moeder haar oude Opel Kadett aan de praat gekregen had, kon de rit van dik anderhalf uur beginnen. Na een half uur vroegen we of we er al bijna waren, en na een uur schreeuwde mijn zus al dat ze de kerk van Doesburg zag. En áls we er dan eenmaal waren, kwam uit de oven de geur van oma's versgebakken tulband. Eigenlijk kan ik me niet herinneren dat oma ooit iets anders bakte dan tulband, waarom zou ze ook, het was een gegarandeerd succesnummer. Lekker glaasje sinas erbij, en het feest kan beginnen!

Ingrediënten

250 gr zachte boter
200 gr witte basterd suiker
1 zakje vanillesuiker
4 eieren
500 gr bloem
150 ml melk
300 gr gewassen rozijnen
(eventueel stukjes sucade)


Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 160 graden. Meng de boter en de suiker tot een gladde massa en mix hierna de bloem, eieren en melk erdoor. Voeg op het laatst de rozijnen toe
Alles in de goed ingevette tulbandvorm doen en de vorm op rooster onder in de oven schuiven. Bak de tulband in het midden van de oven in ongeveer een uur gaar.

Geen opmerkingen: