maandag 8 oktober 2007

Curry & andere studentenkost



Net als alle keukenprinsen en prinsessen moet ik er ook aan geloven: af en toe even wat minder eten en meer bewegen. De doorgewinterde lekkerbek zal betogen dat een goede maaltijd niet kan zonder roomboter, room, vlees en goede wijn. En zelf bak ik ook geen taarten met margarine en zoetstof; dan liever helemaal geen taart.

Vandaag dus even geen taart, maar een pas op de plaats. Mijn vriend houdt niet zo van een pas op de plaats, die heb ik gister nog in de IKEA betrapt met maar liefst drie hotdogs. Waar hij wel van houdt is curry. Hij kan heerlijk koken en varieert er met currys flink op los. Inmiddels is het eerder fusion dan indiaas, maar dat doet niet af aan het feit dat zijn curry's heerlijk zijn! En als hij bij mij eet, zet ik hem graag ook zijn lievelings kostje voor, maar dan stiekem een slake variant.

Overigens is curry typisch zo'n gerecht uit de studentenkeuken. Omdat ik meteen weer zoete herinneringen proefde van mijn studententijd, heb ik hieronder nog mijn favoriete studentengrecht neer gezet!

Curry met appel
(ca 4 personen)



Ingrediënten
300 gr basmatirijst
400 gr kipfilet in stukjes
2 grote appels
300 gr boontjes
2 eetlepels Indiase kerriepasta mild (pot a 283 g Patak's)
150 ml magere yoghurt






Bereiden
Roer 50 ml yoghurt en de currypasta tot een gladde massa en leg hierin de in stukjes gesneden kip. Laat dit gedurende ongeveer een half uurtje intrekken. Kook ondertussen de rijst volgens de gebruiksaanwijzing. Snijd de appel in kleine stukjes en maak de boontjes schoon en snijd ook deze in stukken. Kook de boontjes gedurende 6 a 7 minuten beet gaar.

Bak de kip in ca 5 minuten aan. Voeg hieraan de boontjes, de appel en de rest van de yoghurt toe. Laat het geheel nog even 2 minuten pruttelen.

Serveer de saus met de rijst.


Pilav
(ca. 4 personen)

300 gram rijst naar keuze
400 gr kipfilet in stukjes
2 uien
3 paprika's (bij voorkeur in verschillende kleuren)
150 ml chilisaus
2 tl sambal
2 el ketjap manis
1 blik perzikken op sap
75 gr. cashewnoten
zout & peper


Bereiden
Snijd de kipfilet in blokjes, en de uien, paprikas en perziken in stukjes. Bak de kip aan en voeg de ui hieraan toe. Als de uien glazig zijn, voeg dan de chilisaus, ketjap en sambal toe. Laat de paprika's even meebakken en voeg pas op het laatst de cashewnoten toe en wat zout en peper naar smaak toevoegen.
Serveel de saus met de rijst.

Geen opmerkingen: