zondag 14 oktober 2007

Herfst in mijn keuken!



Als het niet regent en waait, is de herfst het mooiste seizoen van het jaar. Vorig weekend en dit weekend waren zo mooi dat je wel van dit jaargetijde móet houden. Het lage licht, de kleuren van het langzaam afvallende blad... prachtig. Maar de herfst brengt ook weer heerlijke ingredienten naar de keuken, appels, pompoen, noten, bietjes en spruitjes...

Omdat ik nog een hele schaal vol half wegrottende appeltjes had liggen, besloot ik die maar eens soldaat te maken. Er moest iets met appel op tafel komen, en in een traditionele appeltaart, hoe heerlijk ook, had ik even geen zin; ik wilde wél mijn siliconenvorm gebruiken! Onderstaand recept is dan ook bedoeld voor een kleine maat siliconenvorm.




Appelcake met gember


4 kleine appels, geschild en in stukjes
3 eetlepels suiker
3 eeetlepels geconfijte gember mét vocht
1 scheutje water

120 gr zelfrijzend bakmeel
50 gr custard
75 gr suiker
70 gr zachte boter
100 ml melk
2 eieren

Kook in een pan de appels met de suiker, water en gember ongeveer 10 minuten op een laag pitje. Verwarm de oven voor op 170 graden.
Mix de bloem, custard, suiker, boter, melk en eieren tot een glad deeg. Giet de appels met gember af en roer deze op het laatste moment erdoorheen. Bak de taart in de oven ca 40 minuten.



Nu het naar appels en gember rook in mijn keuken kreeg ik pas echt de smaak te pakken... Omdat mijn vriend kwam eten ging ik naar de Indiase winkel voor een lekkere curry. Ik kwam echter met heel iets anders thuis...

Ovenschotel van zoete aardappel en pompoen

250 gr. pompoen, geschild, ontpit en in stukjes
250 gr. zoete aardappels, geschild en in stukjes
3 theelepels kaneel
3 theelepels kerrie
1 theelepel gemalen gember
snuf zout
1 schut olijfolie
2 kleine appeltjes geschild en in stukjes
1 eetlepel geroosterde sesamzaadjes

Meng in een ovenschaal de pompoen en de aardappelstukjes met de kaneel, kerrie, gember, zout en olfijolie. Bak het geheel 45 minuten op 200 graden. Voeg daarna de appel en de sesamzaadjes toe en bak het nog eens 10 minuten.

Serveer het gerecht als vegetarisch hoofdgerecht met een frisse (komkommer) salade, of als bijgerecht met (stoof)vlees.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel mooie weblog Eva. Ik mis nog een paar mooie hoofdgerechten.

Die appelcake met gember ga ik zeker maken.

Behalve dat 'Eva kookt' en op weg is een 'goddelijke huisvrouw' te worden, heeft Eva soms ook nog wat met wijn ?

Ed

Anoniem zei

Hoi Eva,

Voor hoeveel personen zijn jouw recepten?

Groet,
Corine