donderdag 4 oktober 2007

Dadeltaart




Afgelopen zaterdag ben ik naar DOK Cookware geweest om de demonstratie van Arden te zien. De meest lekkere taarten en cakes toverde ze uit verschillende siliconenvormen. Ik heb ook een keer een taart gebakken in een siliconenvorm, met weinig succes. Kennelijk zit er toch een groot verschil in kwaliteit tussen de verschillende vormen, in het Kinderkookkafé lukte het me immers wél om perfecte en niet al te soppige muffins te bakken. Nu in de herkansing dus, de siliconenvorm. Ik heb in elk geval een leuk bloem-exemplaar gekocht.

En tja, wat ga ik erin bakken.... een dadeltaart. Deze heb ik ooit gegeten op een verjaardag, en hij was zo heerlijk zoet. De tante van mijn vriend viel een hoop lof ten deel, dus ik hoop er ook hoge ogen mee te gooien.

De taart...

175 gram dadels, ontpit en fijngehakt
3 dl water
1/2 theelepel bicarbonate of soda
1 theelepel bakpoeder
60 gram boter
175 gram bloem
2 eieren
1 zakje vanillesuiker

Saus

200 gram donkere basterdsuiker
6 eetlepels slagroom
1 zakje vanillesuiker
140 gram boter


Breng het water met de dadels aan de kook. Giet de dadels af.
Meng de overige ingredienten en voeg hieraan de fijngehakte dadels toe.
Mengel in beboterde springvorm of siliconenvorm op 180 graden gedurende circa 35 minuten bakken.

Maak intussen de saus door alle ingredienten voor de saus te mengen en voorzichtig te koken. Giet, als de cake klaar is de helft van de saus hieroverheen en zet hem even terug in de oven, totdat de saus een beetje geabsorbeerd is en de bovenkant van de cake goudbruin en bubbelend heet is.

Taart koud serveren en er een beetje warme saus overheen gieten.

2 opmerkingen:

Levine zei

Dit recept klinkt ook erg lekker! Als ik bekomen ben van al die cakes ga ik hem zeker een keer maken.

Vond het erg leuk om je te ontmoeten :-).

Anoniem zei

Dit recept lijkt verdacht veel op het recept van Sticky Toffee Pudding.... maar is goed om een Nederlandstalige versie hiervan te vinden.
Ga zelf eerst een andere versie proberen. Wellicht deze later een keer als alternatief proberen.