woensdag 15 augustus 2007

Muffins


Bij muffins denk ik aan pure verwennerij, aan een Engelse High Tea, een uitgebreide picknick of in de stad met een grote mok thee even stoom afblazen. Toen ik eenmaal zelf begon muffins te maken, ontdekte ik hoe kinderlijk eenvoudig het eigenlijk is... Je kunt daarnaast eindeloos varieren, en bijna alle soorten fruit die op de fruitschaal liggen te verpieteren erin verwerken. In mijn geval betrof het een rijpe banaan....

Muffins met bananen en walnoten (ca 10 stuks)

75 gram suiker
200 gram bloem
1 theelepel bakmeel
1 theelepel bicarbonate of soda
1 zakje vanillesuiker

75 gram zeer zachte boter
200 ml karnemelk (of 1 deel melk en 1 deel yoghurt)
1 ei
1 rijpe banaan
100 gram gehakte walnoten


Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de banaan in hele kleine stukjes, of prak deze. Mix de natte ingredienten in een ruime beslagkom goed door elkaar. Meng in een maatbeker de droge ingredienten. Doe de banaan, de natte ingredienten en de walnoten in de beslagkom en roer ze met een houten lepel in een paar slagen luchtig door elkaar.
Verdeel het beslag over de muffinvormen en plaats deze in het midden van de voorverwarmde oven. Bak het geheel in 15 a 20 minuten goudbruin.



NB: Een (siliconen) muffinbakplaat is natuurlijk erg handig, maar niet noodzakelijk. Cakevormpjes zijn ook goed te gebruiken. Omdat ik zelf een vrij kleine oven heb en daar geen plaat voor 12 muffins in past, heb ik siliconen cakevormpjes. De muffins zijn er makkelijk uit te halen en passen in elke oven!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Eva,
Wat een leuke site, persoonlijk, fantasierijk en leuke, uitdagende recepten. Ik ga er zeker eens wat van uitproberen. Oh ja , Lex en ik zijn dus naar Elbulli geweest, ik zal je wel wat ideetjes sturen, haha, nee dat is gewoon niet te evenaren, zo bijzonder en apart, wij vonden het gewoon een geweldige ervaring.
Succes met je site,

Liefs van Irene en Lex

Margriet zei

Zeker een leuke site!
Variatie tip voor bij deze muffin de toevoeging van pure Chocola :)
Leker lekker!
Xx