donderdag 30 augustus 2007

Zuppa Inglese


Nog steeds ben ik in de ban van zoete lekkernijen. Dit keer niet uit de Verenigde Staten, maar iets dichter bij huis: Italië. Mijn moeder kwam laatst thuis met een fles fel rode likeur en zocht daar een recept bij. Het was iets met Engelse soep, zei ze. Ik keek haar vragend aan, en begon een zoektocht op het Internet. Pas weken later viel bij mij het kwartje toen ik het simpelste kookboek dat ik heb uit de kast trok, het Blue Band basiskookboek, en bij toeval onderaan in de inhoudsopgave een vereenvoudigd recept van Zuppa Inglese zag staan. Tja... Engelse soep... Hieronder volgt het Italiaanse recept.


Zuppa Inglese lijkt nog het meest op een Engelse trifle. De Britten gaan er dan ook prat op dat dit gerecht een Engelse oorsprong heeft en dat de populariteit van de Engelse puddings in de Napoleontische tijd tot ver in Toscane reikte. De koks van de Italiaanse aristocraten zouden zich laten inspireren door de Angelsaksische kookkunsten... Maar goed dat ze het dan bij deze trifle hebben gelaten en de fish & chips en haggis aan de andere kant van de plas hebben laten liggen.


Zelf ken ik Zuppa Inglese vooral als een heerlijke ijssmaak die me doet denken aan mijn vakanties in Italië. Hoewel Zuppa Inglese een Toscaans gerecht is, heeft ook de beste ijssalon van Rome, San Crispino, deze smaak in haar assortiment. Iets dichter bij huis wordt ook heerlijk Zuppa Inglese ijs gemaakt: De IJsfabriek in de Amsterdamse Jordaan mag hier niet ongenoemd blijven!


Zuppa Inglese


50 gram witte basterdsuiker
75 gram bloem
6 eidooiers
1 liter volle melk
75 gram gesmolten extra pure chocolade, in stukjes
200 gram savoiardi (lange vingers)
200 ml Alchermes likeur

Schaal of puddingvorm van ca 20 cm


Mix de eierdooiers met de bloem en de suiker. Giet de massa in een sauspan en zet deze op een laag vuur. Voeg de geleidelijk de koude melk toe en meng goed dooreen. Breng het mengsel langzaam aan de kook en laat deze rustig indikken.
Breek de lange vingers doormidden en drenk ze in de likeur. Bedek de schaal hiermee en giet de helft van de ingedikte crème eroverheen. Bedek de crème met in de likeur gedrenkte lange vingers. Voeg aan de rest van de crème de in stukjes gehakte chocolade toe en giet dit in de vorm. Bedenk nu het geheel weer met de langevingers en likeur. Giet naar smaak de overgebleven likeur eroverheen.


Laat de Zuppa Inglese 1 dag in de koelkast rusten. Stort de vorm op een groot bord en serveer met een beetje slagroom of zure room.


1 opmerking:

Anoniem zei

Ja, waarschijnlijk dus het is