maandag 20 augustus 2007

Weer bananen!

Een paar weken geleden had ik een heerlijke lunch met twee vriendinnen. Een van hen had een werkelijk goddelijke bananentaart gemaakt, met een dikke laag glazuur. Ze gaf me het recept uit een Engels kookboek. Omdat ik de ounces, cups en teaspoons moest omrekenen ben ik wat gaan zoeken op internet en kwam ik bij Exclusively Food een soort gelijk recept tegen met een foto die me deed watertanden....



Afgelopen zondag was het zover en trachtte ik zelf ook deze heerlijke taart op tafel te zetten. Omdat ik zo nodig mijn nieuwe siliconen tulbandvorm wilde gebruiken, lukte de taart toch iets minder goed dan ik ervan verwachtte... Volgende keer dus gewoon in de springvorm!

125 gram gesmolten boter
300 gram suiker
3 rijpe bananen, geprakt
1 theelepel vanille essence
2 grote eieren
100 ml karnemelk (of: 50 ml melk + 50 ml yoghurt)
225 gram zelf rijzend bakmeel
1/2 theelepel bicarbonate of soda

Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix de boter, suiker, eieren, karnemelk en vanille en voeg er voorzichtig de bananen aan toe. Als deze ingrediënten goed zijn gemengd, voeg dan het meel, de bicarbonate of soda en naar smaak een snufje zout toe. Bak de taart in een springvorm van ca 22 cm gedurende 55 minuten in de oven op 180 graden.

Voor het glazuur:

90 gram cream cheese
45 gram gesmolten boter
200 gram poedersuiker
1 1/2 theelepels citroensap

Mix de cream cheese en de zachte boter tot een romige massa. Voeg hieraan beetje bij beetje de suiker toe. Voeg vervolgens al roerend de citroensap toe en verdeel de glazuur over de afgekoelde taart.

2 opmerkingen:

Aafke zei

Mmmmm... die taart was écht heerlijk! En ik was één van de gelukkige proevers.

Anoniem zei

Goddelijk! Heb ik m'n choonfamilie even om mijn vinger gewonden zeg. Een peuter en een baby, een schoon huis (niet in de kelderkast komen en vooral het vloerkleed niet optillen) en een heerlijke eigengebakken taart! NInmiddels de joggingbroek en pc weer aan en zo dadelijk vingerverven met de oudste. Zucht. Maar: ik kan het dus wel!