donderdag 16 augustus 2007

Vijgen



Op een regenachtige doordeweekse avond in de zomer, te nat om buiten te zijn en niets op televisie, las ik in het tijdschrift JAN een heerlijk recept met vijgen. De foto die erbij geplaatst was toonde bordjes smakelijke rucola en mooie robijnrode vijgen. Waarom eet ik eigenlijk nooit vijgen? Vroeg ik me af. Waar koop je ze? Welk seizoen? Mijn vragen werden al snel beantwoord, toen ik de volgende middag over de Albert Cuyp liep. Ik vond er fluweelzachte verse vijgen, voor het luttele bedrag van 1 euro per vier. Hiervan heb ik een heerlijk voorgerecht gemaakt:

50 gram rucola
50 gram percorino (parmezaan of geitenkaas kan ook)
1 zure appel
100 gram serranoham of parmaham
4 rijpe vijgen

Snijd de vijgen in dunne plakjes, de appel in kleine dunne reepjes en rasp de kaas grof. Verdeel de sla over de borden, waarna je de andere ingedienten verdeelt. C'est ca!

Ik heb dit recept gebruikt voor twee personen, maar dan heb je een ruim voorgerecht. Ik heb geen dressing, azijn, peper of zout gebruikt. Dit kan je natuurlijk toevoegen, maar de ingredienten zijn vanzichzelf zo smaakvol dat je met enige toevoeging makkelijk de plank misslaat...

Geen opmerkingen: